En lyckad matchmake (Händer hos medlemmar)

13 april, 2011 - 13:53

Stellan ColtMellotron hade redan sin musiktjänst Scandinavian Sync klar. Den går ut på att hjälpa och inspirera kreatörer som vill ha ljud och musik i sina skapelser. Han började fundera på om det gick att vidareutveckla tjänsten, underlätta för kunderna och sticka ut jämfört med konkurrenterna. Stellan insåg att många kunder använde tjänsten i sina mobiler, men att flera funktioner var svårhanterade när man var iväg och ville komma åt dem via sin telefon. Han frågade sig själv: “hur svårt är det att bygga en app?”.

Stellan gick till Martin Thörnkvist på Media Evolution som berättade att det inte är svårt alls att bygga en app, bara man träffar rätt person. En tid senare hade Stellan från produktionsbolaget Mellotron och app-utvecklaren Dan Nilsson från Binary Peak introducerats för varandra och haft sitt första möte. De hade inte träffat varandra tidigare och kom ifrån två helt olika delar av Media Evolutions nätverk. De började skissa på vad appen skulle åstadkomma och hur den skulle förenkla arbetet för kunderna i framtiden.

På Scandinavian Syncs hemsida möts man av orden: “The easiest way to get good sounding Scandinavian music for your productions. We deliver high quality sound for TV, film, radio, web, commercial and corporate use”. Nu var målet att denna affärsidé skulle vara ännu lättare att greppa och använda för kunderna och att affärsmöjligheterna skulle växa med appen som hjälp.

Hur fungerar Scandinavian Sync-appen ?

Stellan och Dan berättar att det första man möts av i applikationen är en nyhetssida som ständigt uppdateras och känns aktuell. Man kan också logga in och göra egna spellistor som hjälper kunden i sitt arbete.

-Användaren kan söka ljud och musik via genrer och tags och även söka på kompositörer, vilket är viktigt för den personliga känslan som vi vill förmedla. Vi jobbar mycket med compilations med olika teman som underlättar för exempelvis produktionsbyråer och reklambyråer som är ute efter en viss typ av ljud i sina projekt. Man ska bli inspirerad till att gå in och lyssna. Allt sammantaget underlättar Scandinavian Sync-appen arbetet för kreatörer av olika slag, med enklare sätt att söka rätt på det man vill ha och ett bra diskussionsunderlag som man kan ta med sig överallt, säger Stellan Colt.

Han berättar även att Scandinavian Sync inte räknar pris efter sekunder som konkurrenterna:
- Vi har valt en modell som gör att kunderna till ett fast pris plockar ner allt de vill ha till det projekt de håller på med, så länge som projektet pågår. Man kan ladda ner hela låtar, ofta också i flera versioner, vilket man inte brukar kunna på de större ljudbiblioteken. De kan dessutom få hjälp av oss att ändra på smågrejer och detaljer, en service som vi som produktionsbolag kan erbjuda till skillnad från många rena förlag och skivbolag.

Vad är ambitionen med appen i framtiden?

-Vi har en bank med musik som vi har rättigheterna till och i framtiden kan det bli så att vi samarbetar med företag som slipper gå till stora musikförlag för att få licenser till musik och ljud. Man får helt enkelt tillgång och rättigheter till materialet på ett enklare sätt och många gånger är det just det som är problemet i början. Idag ska det vara ljud överallt och vårt mål är att vi ska se till så att man ständigt har tillgång till det, säger Stellan.

-Det finns dessutom många begåvade musiker som inte vet var de ska göra av sin musik eller som inte har en passande kanal att leverera den på. Vi vill samarbeta med musiker som kan distribuera sin musik direkt till ett projekt när vi får en förfrågan från ett stort företag som vill ha ett visst sound i till exempel en ny kampanj. Rättigheterna finns då tillgängliga och man slipper gå via stora skivbolag, samtidigt som möjligheten finns att återanvända musiken och bygga upp ljudbanker av “det som blir över”. Ofta väljer stora bolag en enda låt av många alternativ och resten försvinner. Men kanske vill ett företag åt ett visst trumbeat som finns i en låt som inte valts tidigare och som får ett helt nytt liv i ett framtida reklamsammanhang. Detta vill vi ta tillvara på, berättar Stellan och Dan.

Anders Granfeldt på HiQ höll nyligen ett seminarium på ett frukostmöte om vikten av att stanna upp och tänka efter innan man som företag lägger pengar på appar. Vad kan ni ge för tips till andra som vill vidareutveckla sina tjänster genom applikationer?

-Det är viktigt med interaktivitet istället för information. Detta gör att man faktiskt tittar på och engagerar sig i det riktiga budskapet. Man måste göra saker som är unika och ha en dialog med de som laddar ner appen. Att tänka in spelifiering i marknadsföringsappar är också smart, då det ger ett kraftfullt egenvärde för ett varumärke om folk börjar prata om appen som något roligt och spännande, vilket är guld värt, menar Dan.

-Det är också viktigt med nyhetsvärde och väluppdaterade appar och det verkar ju också vara så att de appar som försvinner bort efter ett tag är de som saknar funktionalitet. Man får ställa sig frågan “Vad är det man kan göra nu som man inte kunde göra tidigare genom att det nu ligger i telefonen?”, säger Stellan.

Dan berättar sedan att det alltid är tacksamt för en app-utvecklare att jobba med redan fungerande tjänster och genomtänkta idéer. Man ska inte bara göra appar för att alla andra gör det, utan för att man tror det finns affärsmöjligheter med det. I Scandinavian Syncs fall är idén tydlig: det ska vara lätt att köpa musik, man ska veta vad man betalar för och hur länge man har betalat för den.

Det är givetvis väldigt roligt för oss på Media Evolution att Scandinavian Sync- appen drogs igång via vår matchmakingservice. Vill ni berätta mer om varför ni är medlemmar i Media Evolution?

-Som ett litet medlemsföretag är det just matchmakingmöjligheterna som Media Evolutions nätverk innebär som man vill åt. Man missar många potentiella affärspartners annars, exempelvis hade jag och Dan troligen inte träffats, då man ofta rör sig i kretsar av folk som sysslar med liknande saker som en själv. Just matchmaking är en av Media Evolutions stora potentiella styrkor, säger Stellan.

-Jag håller med, man kan få kontakter från fält som man inte hade korsat annars. Förutom att Mellotron och Binary Peak kommer fortsätta samarbeta, är det här väldigt bra för mina egna kommande produktioner. Med tanke på efterfrågan på ljud och musik i mycket man gör är det väldigt bra att ha kontakter som Stellan som kan hjälpa till med ljudprofiler och material för kommande applikationer, berättar Dan.

Av: Per Bergqvist, kommunikationspraktikant på Media Evolution

Mer om appen Scandinavian Sync

Mer om Dan Nilsson och Binary Peak:
Twitter: @binarypeak
Linkedin: Dan Nilsson
Binary Peaks hemsida

Mer om Stellan Colt och Mellotron:
Twitter: @stellanmello
Linkedin: Stellan Colt
Stellans blogg
Mellotrons hemsida