Rundabordssamtal – att produktifiera stora mängder data och innehåll

30 november, 2011 - 13:00 - 16:30

Härom månaden släppte vi en publikation som handlar om att bygga media och tjänster på redan existerande innehåll och data.
Nu vill vi ta ämnet vidare och tillsammans med våra medlemmar diskutera hur man faktiskt kan göra det och på det koppla en fungerande affärsmodell.

Case = Nationalencyklopedin

För att göra diskussionen mer konkret kommer vi använda Nationalencyklopedin som case. Niclas Ek, affärsområdeschef privat, presenterar vad Nationalencyklopedin är, vilka utmaningar man står inför och vilka beståndsdelar att bygga tjänster på som finns i deras databas.

Därefter spånar vi idéer kring det och konkretiserar de bästa. Avslutningsvis diskuterar vi hur affärsmodellen för idéerna skulle se ut och hur man bäst gör ett upplägg som gynnar både databas-ägaren och företaget som bygger den nya tjänsten.

Syfte: Tillsammans öka kunskapen och idéhöjden kring hur man kan arbeta med stora mängder innehåll.

Frågeställningar: Vilka tjänster kan man bygga på NE's databas? Hur kan man tillsammans tjäna pengar på att göra sin data tillgänglig?

Mål: 5 konkreta idéer.

Tid: 13-16.30, 30 november

Plats: Innovationslabbet, Minc, Malmö

Vill du delta i samtalet?

Vi söker elva personer som vill delta i samtalet. 
Anmäl ditt intresse till martin [at] mediaevolution [dot] se så återkommer vi snarast med besked vilka elva som utgör den ultimata mixen för det här samtalet.