It's all about location - minikonferens i Helsingborg

29 april, 2014 - 13:00 - 17:00

Tisdagen den 29:e april är det dags för vårens mest spännande dag för alla som vill förstärka sin plats och verksamhet genom olika digitala möjligheter.

Köp din biljett här

Tanken med dagen

Eftermiddagen laddas med inspiration och kunskap om digitala verktyg kopplat till varumärken och platser. I dag används den fysiska platsen för att "checka in", ange platstjänster, tagga tweets, dela statusuppdateringar, sprida foton och visa videor. Du kan lägga till din fysiska plats i stort sett till varje rörelse du gör idag, vilket innebär spännande tider för olika tjänster. Vi tror att detta bara är början på en väldigt spännande utveckling på hur vi med hjälp av platsdata kan upptäcka världen omkring oss med nya ögon. Tänk dig t ex att få förslag på vad du skulle gilla när du befinner dig i nya områden, baserat på vad du gjort innan, vilken typ av ställe du tycker om att vistas på och vad folk tipsat om. Denna eftermiddag handlar just om denna utveckling. Tanken är att du ska gå hem från Helsingborgs Arena med en bunt nya bekantskaper, spännande insikter och en hel del konkreta tips om vad du kan göra för att förstärka dina plats / verksamhet redan imorgon...

Talare

- Magnus Thure Nilsson, VD på Media Evolution och Media Evolution City kommer att berätta om resan de senaste 10 åren, från förstudie på papper - till att bygga en framgångsrik mötesplats och konferens tillsammans med mediebranscherna i södra Sverige.

DIGITALA PLATSTJÄNSTER

- Petter Palander driver platstjänsten PinMeTo samt är grundare till Location Day i Malmö. Petter kommer att prata om huruvida vi kan förstå platser genom den sociala datan vi alla är med och genererar. Kan beräkningar förutse vilka ställen vi skulle kunna tänka oss att besöka och sedan bli guidade dit på bästa sätt, under bäst trafikförhållande?

- Joakim Jardenberg, är internetchef i Helsingborg och fast besluten att göra staden till den bästa stad den kan bli med hjälp av internet. Han brinner för att koppla ihop den fysiska- och digitala världen med geodata som en av de bärande byggstenarna.

DIGITALA VISIONER

- Ellen Sundh, Creative Technologist på Coda Collectivepratar om hur tillgången till dagens uppkoppling, realtidstjänster och programmerade kretskort gör att vi kan skapa nya interaktiva upplevelser. Allt för att varumärken ska komma närmare kunderna, mäta hur de beter sig och påverka dem på plats. Ellen kommer visa på olika case och berätta om möjligheterna med sensorer ute på stan och butiksmiljö.

- Viggo Cavling , är bland annat delägare i analysföretaget Inizio, krogskribent i Svenska Dagblads helgbilaga, har skrivit två romaner och gör podcasten The Digital Revolution in Sthlm. Han pratar om den digitala revolutionen som är en av flera krafter som sveper över oss. Vad finns det för banbrytare och förutsättningar i din miljö för att skapa förändring?

PLATSMARKNADSFÖRING

- Anna Laurin, kommunikationskonsult kommer att berätta om "Borta bra men Bjäre bäst". Om hur teamet på Bjärefågel tog varumärket i egna händer och såg möjligheten att sätta Bjäre på kartan.

- Alexandra Bylund, medgrundare till Foap, numera delägare StoryGlory om att förstärka din plats som varumärke.

Charlotta Rydholm från Urban Inspiration modererar och lotsar oss igenom eftermiddagen.

Praktikaliteter

När: 29 april kl 13-17
Var: Helsingborg Arena
Biljett: 500 kr (ex moms). Köp en biljett – och TA MED en entreprenör i uppstartsfas gratis (utanför din egen organisation).
Anmälan: Anmäl dig innan 23/4-2014.

Varmt välkommen till en eftermiddag med nya insikter, kontakter och kunskaper i ditt vidare arbete med att förstärka din plats på jorden och webben. Vi ser fram emot att träffa dig!
Media Evolution tillsammans med Mindpark och Urban Inspiration.

Om Mindpark: En kreativ mötesplats i Helsingborg - en hub av företagande och entreprenörskap med kontorshotell, konferensanläggning och företagsinkubator.
Om Urban Inspiration: Fokus på social hållbarhet, personlig utveckling, ledarskap och tillväxt. Grundare Charlotta Rydholm, tidigare programansvarig på Berghs School of communikation, numera verksam som facilitator, processledare och talare.
Om Media Evolution: Ett medie- och medlemskluster som jobbar för att stärka innovation och tillväxt i södra Sverige.

Sponsorer
Swedbank, Helsingborgs Dagblad, PwC