Placebrander's Boot Camp

10 april, 2014 - 12:00 - 11 april, 2014 - 13:00

Placebrander's Boot Camp är ett träningsläger för dig som vill befinna dig i eliten som platsmarknadsförare eller platsutvecklare. Under två halvdagar drillas du i att övertyga politiker, att gå från omvärldsbevakning till action, att mäta dina insatser och mycket mer. Du får ett värdefullt kontaktnät och goda lärdomar med dig hem. Vi håller till på kreativa Media Evolution, käkar god middag på stan på kvällen och bor på hotell mitt i city. Välkommen!

Mer information och anmälan hittar du här: Placebrander's Boot Camp

PROGRAM
Torsdag 10 april
12.00-13.00 Lunch
Vi inleder med lunch

13.00-13.20 Presentation av Media Evolution
Anna Lindén, Media Evolution
Vi inleder med att låta Anna Lindén berätta om Media Evolution, som är mediabranschernas centrum för innovation och utveckling.

13.20-14.00 Presentationsrunda
Deltagarna kommer från hela landet och vi tar oss tid att få en bra överblick över varandras vardag.

14.00-14.30 Trender 2014
Helena Nordström, Placebrander
Trenderna som är värdefulla att ha koll på 2014. Vi får ett trendsvep kring saker som händer i vår omvärld och som är viktigt att förhålla oss till i vårt arbete.

14.30-15.15 Konsten att övertyga politiker
Christian Gustavsson, kommunalråd Linköping
Många beslut som rör en platsmarknadsförare eller platsutvecklares vardag fattas av politiker. För att kunna arbeta långsiktigt, professionellt och fokuserat krävs det att du har god hand med de politiker som fattar besluten. Vem är mer lämpad att berätta hur våra politiker bör bemötas, än en politiker själv.

Christian Gustavsson är kommunalråd i Linköpings kommun och ansvarar för näringslivsfrågor. Han delar med sig av sina tankar kring hur politiker och tjänstemän gemensamt kan arbeta smart för att skapa regional utveckling och generera en god marknadsföring av platsen. Läs mer om Christian på hejachristian.se

15.15-16.00 Fika
Vi tar en fikapaus

16.00-17.00 Så mäter du resultatet av din marknadsföring
Liselott Lading, VD Resultify
Liselott Lading, VD på Resultify varvar teori om resultatmätning med praktiska case. Resultify har bland annat jobbat med Visit Sweden och Liselott har en förståelse för de utmaningar vi platsmarknadsförare och platsutvecklare står inför. Ofta har vi många i vår omgivning som är intresserade av att se effekterna av vårt dagliga arbete. Vi brottas med övergripande målsättningar kring ökade skatteintäkter och näringslivsintäkter samtidigt som vi vill kunna visa effekterna av våra dagliga marknadsaktiviteter.

Det här föredraget fokuserar på ert digitala arbete men ambitionen är att det ska sätta igång en diskussion er deltagare emellan även kring mer övergripande målsättningar. Föredraget innehåller handfasta tips för dig som står inför eller är mitt uppe i en digital resa. Du ges också möjlighet att ställa alla dina frågor du bär på kring mätbarhet.

19.00 Middag på Bastard
Bastard är en upplevelse i sig. De beskriver sig själva så här: ”Vi har en förkärlek för glada djur och jordiga rötter. Generös, vällagad mat med ett stort hjärta!” Kolla in Bastards sajt

Fredag 11 april
07.30-08.30 Frukost på hotellet, Elite Plaza
Vi bor på Elite Plaza på gångavstånd från såväl Media Evolution som Bastard.

09.00-10.30 Idéboost för Placebranders
Jonas Michanek, Idélaboratoriet
Smart platsmarknadsföring börjar med en kreativ process, ofta i samspel mellan flera personer. Jonas Michanek driver Idélaboratoriet sedan 14 år tillbaka och har skrivit boken Idéagenten. Jonas är kaospilot, har en examen från både Handelshögskolan i Stockholm och Uppsala universitet samt brinner för att vara en del av det flow som skapas i kreativa processer.

Jonas jobbar över hela världen och har jobbat med kunder såsom Ruta N (Colombia), Hyper Island (USA), Ericsson (Sverige), Köpenhamns kommune (Danmark) och EU (Bryssel).

Jonas kommer att vägleda oss genom den kreativa processens beståndsdelar och ge oss smakprov på verktyg att ta med oss hem när vi ska skapa platsmarknadsföring och platsutveckling som sticker ut. Vi kommer att utgå från utmaningar som ni känner igen från er vardag.

10.30-12.00 Från omvärldsbevakning till action
Martin Thörnkvist, Media Evolution
Hur skapar vi en snabbrörlig organisation med flexibla verksamhetsplaner och en förmåga att ta till sig trender i omvärlden? Martin Thörnkvist på Media Evolution ger oss en drillning i konsten att omvandla omvärldsbevakning till smarta aktiviteter i den dagliga verksamheten.

12.00-13.00 Lunch
Vi avslutar med en lunch tillsammans

(17.00-21.00 Världens bästa after work för de som vill)