Tillgång istället för ägande

14 juni, 2012 - 10:15

Om vårt nygamla beteende att vilja ha tillgång till saker istället för att äga dem

Ladda ner publikationen som pdf om du vill läsa senare på dator, i telefon eller läsplatta. Vill du ha publikationen i pappersformat kan du beställa den i vår shop. Finns även på engelska.

På Media Evolution brukar vi säga att det finns tre huvudfaktorer som påverkar mediebolags möjligheter: Kundernas beteende, tekniken som finns tillgänglig och hur affären ser ut.

Det är inte alltid människors beteendeförändring börjar i mediebranschernas kärna. Men inte sällan når de oss, då är det bara att följa och tidigt utnyttja de nya möjligheterna.

Collaborative consumption är en sådan, på område efter område håller vi på att ersätta direkt ägande med att äga tillgång.

I den här publikationen skriver bland annat Lauren Anderson om nischernas betydelse, Lisa Gansky om hur affärsmodellerna kan se ut och Kalle Magnusson ger ett perspektiv från musikbranschen.

Innehåll:
Att äga tillgång - collaborative consumption - Martin Thörnkvist
Tjänsterna som ger oss tillgång – från bilar till musik - Martin Thörnkvist
Create a community to secure supply - Lauren Anderson
The interest graph – what’s it to you? - Tine Thygesen
Att köpa och sälja livslängd - Martin Thörnkvist
Seriously better things, easily shared - Lisa Gansky
Mythbusting: “Spotify ger inga pengar till artisterna” - Kalle Magnusson
Är vi redo för Collaborative Consumption? - Sara Ohlsson
Makten åt folket - Markus Wiklander

Beställ