Statusrapport Competence Boost Project

27 april, 2012 - 14:35

Vi har nu kommit så långt i analysen av kompetensbehoven att vi börjar urskilja konturerna på landskapet.

Fyrtio medlemsföretag i Media Evolution, tio offentliga organisationer deltar i projektet, vilket innebär att ca 1 000 personer kommer att erbjudas kompetensutveckling. Vi har fått ett väldigt positivt gensvar på initiativet, så det känns väldigt roligt att jobba med projektet!

Vi har fått in i stort sätt alla ”strategidokument” från deltagande organisationer. Detta dokument markerar startskottet i kompetensgapsanalysen. Vi bad deltagarna koppla målsättningen för tillväxt (på ca tre års sikt) med de kompetensbehov som behövs för att uppnå målen. Att etablera ett strategiskt tänkande kring kompetensförsörjningen är ett viktigt mål i sig i projektet.

Kompetensområden
Om man grovt grupperar vad som kommit fram så här långt, så börjar en rad olika kunskapsfält framträda.
Under ledarskap/organisation efterfrågas ett stort antal utbildningar: ledarskap, affärsmanaskap, affärsutveckling och ledningsgruppsarbete. Utbildning i projektledarskap med olika inriktningar har ett flertal deltagare också sagt att de har ett behov av. Rekryteringsprocesser, ”att bygga en organisation”, värdegrundsbaserad styrning och ledning finns också på önskelistan, liksom varumärkesstrategi och storytelling.

Under en grupp som skulle kunna kallas kreativitet/innovation har önskemål kommit in på utbildningsinsatser inom ”design thinking och kreativa processer”, facilitering av kreativt arbete, visionsprocesser och feedbackmetodik.

Inom juridik kommer det att bli utbildningar: här handlar det om avtal, rättigheter, licensiering, upphovsrätt och marknadsföringslagen.

Sälj och marknadsföring är också ett generellt område som efterfrågas av många. Nykundsrekrytering, varumärkesbyggande via sociala medier, sälja digitalt innehåll via nätet, samt rena säljkurser vill många ha. Dessutom faller kanske presentationsteknik och retorik inom denna grupp också.
Sedan kommer ett stort och differentierat område som vi kan kalla fackkunskaper
. Om vi listar ett axplock av vad som kommit in, så hittar vi bland annat: HTML 5, utveckling för mobiler, fördjupning i grafiskformgivning, testmetodik, interaktionsdesign/user Xperience, scrum, sökmotoroptimering, digital ljudredigering… mm.

Facebookgrupp
Vi har startat en Facebookgrupp. Den tänker vi i första skedet använda oss av för att ge statusrapporter och få feedback på olika frågeställningar – dels nu i kartläggnings- och analysfasen, men även senare när det vi går igång med utbildningarna.