Creative Sprint - Vi har släppt en bok!

10 mars, 2014 - 09:58

Med mångårig erfarenhet och kunskap i hur man kollaborativt möjliggör innovativa resultat – att det är i mötet mellan olika perspektiv och kompetenser som framtidens lösningar utvecklas bidrar nu Media Evolution med en viktig pusselbit i utvecklingen av den kreativa sektorn i Europa.

I boken "Creative Sprint – A collaborative view on challenges and opportunites in the creative sector" som släpptes 7:e mars spelar Media Evolution en viktig roll.

Som en av fem författare, beskriver Media Evolutions Emma Estborn hur kollaboration driver innovation. En metodik och trend som redaktörerna för boken lyfter fram som en av de viktigaste utmaningarna och potentialerna för utveckling av den kreativa sektorn i Europa.

Creative Sprint - kreativ industri och innovation kopplas ihop
Som en del av ett europeiskt forsknings- och samarbetsprojekt om bästa och nästa utvecklingsstrategier för de kulturella och kreativa näringarna, har Creative Capital Conference (C2C) med boksatsningen Creative Sprint fört samman ett antal dimensioner för utveckling av de kreativa industrierna.

Boken har uppkommit genom en digital kollaborativ process. Fem utvalda experter från olika bakgrunder i Sverige, Italien, Danmark och Tyskland har under sju veckor skrivit varsitt kapitel i en bok om utmaningar och möjligheter för utveckling av kreativa sektorn. Författarna har kontinuerligt delat och utvecklat varandras kapitel och på så vis tillsammans skapat en bra helhet.

Media Evolutions roll i boken
Media Evolution medverkar med expertiskunskap inom området kollaboration och med insikt i hur man kan ta tillvara på de möjligheter som digitaliseringen i samhället innebär, för alla branscher.

I kapitlet ”The power of many – engaging the unlike-minded to enable innovation” beskriver Emma Estborn hur de nya beteenden som uppkommit i användande av digitala plattformar, möjliggör innovation och nya affärsmodeller genom att vi engagerar användare som medskapare.

Emma Estborn är affärsområdesansvarig för Collaboration på Media Evolution och arbetar som strateg och processledare med uppdrag i branscher och sektorer som ännu inte digitaliserats, som vill utvecklas och lyfta innovation med hjälp av Media Evolutions metodik och nätverk.

Läs/ladda ner boken här:
http://creative2c.info/wp-content/uploads/2014/03/Creative-Sprint_Online...