Miljoner ska skapa internationella samarbeten och höja kunskapsnivån

18 december, 2015 - 00:07

Media Evolution har i dagarna fått fyra nya internationaliseringsprojekt. Projekten har en sammanlagd budget på 6,1 miljoner kronor och sträcker sin över fyra år. Målet är att kompetensutveckla regionens företag samt att utöka företagens internationella möjligheter. Projekten handlar om allt från att skapa nya mötesplatser till kunskapsdelning mellan organisationer.

Media Evolution har under de senaste sju åren haft nära samarbeten med kluster och organisationer runt om i världen. Under 2016 kommer det internationella fokuset att intensifieras genom att nya projekt fått finansiering från bland annat Interreg, Tillväxtverket och Horizon 2020.

Många av de digitala företagen i Sverige ser en naturlig potential i marknader utanför Sverige. Ofta saknas dock internationella nätverk och relevanta marknadsplatser i de länder där företagen önskar nå ut. I merparten av de antagna projekten kommer Media Evolution skapa mötesplatser och samarbeten med internationella organisationer, nätverk, inkubatorer och work spaces.

Årligen skapar Media Evolution mötesplatser och aktiviteter för ca 25 000 personer. Liknande mötesplatser och aktiviteter kommer under kommande år arrangeras och engagera människor på andra ställen i världen. Media Evolution kommer att arbeta med att identifiera relevanta nätverk och nya marknader samt etablera nya affärer och fördjupad kunskap för regionens företag.

___________________________________
Kort info om projekten:

Create Converge - Interreg Öresund
Create Converge syfte är att initiera samarbeten, kunskapsdelning och kollaborativa processer mellan digitala och mer traditionella industrier mellan de medverkande länderna/paterna. Projektet innebär också en investering av digitala testlabb för kompetenshöjning inom bl a virtuell utveckling.

Lean Landing For Micro SMEs - Interreg Öresund
Projektet innebär resurser att tillsammans med bl a Minc, Think och Lund Life Science Incubator erbjuda mindre startups resor till bl a London och Amsterdam. Och skapandet av ett gemensamt utbytesprogram som ger utökad kunskap om nya marknader och möjligheter till export.

Mobility Goes International - COSME Horizon 2020
Mobility Goes Internationals mål är att skapa ett starkt nätverk för företag som arbetar med olika typer av digitala logistiklösningar. Samarbeten kommer initieras med partnerländernas Smart Mobility & Logistik-företag för gemensam internationaliseringsstrategi. Media Evolution kommer främst leverera en kommunikationsplattform och sprida resultaten.

CrossMotion - Interreg Baltic
CrossMotion ger stöd för Media Evolution att initiera fler samarbeten mellan digitala-/mediala-/film-/spelbranscher och traditionella sektorer som utbildning, turism och hälsa. Kärnmotiven för samarbeten är att de metoder för audiovisuella, interaktiva, deltagande, multiberättande och former av gamification kan användas i och i sin tur utveckla utvalda sektorer.