Delad kunskap är dubbel kunskap

7 december, 2011 - 08:11

En publikation om hur vi lär oss av varandra och växer när vi delar.

Ladda ner publikationen som pdf om du vill läsa senare på dator, i telefon eller läsplatta. Vill du ha publikationen i pappersformat kan du beställa den i vår shop. Finns även på engelska.

Vi har all världens information vid våra fingrar. Men hur lär vi oss egentligen nya saker? Utan sammanhang och förklaringar så är all den där datan bara ett överflöd utan mening.

När hjulen runt omkring verkar snurra fortare för varje dag och flödet paralyserar oss snarare än sprider nytt ljus på de tokända är behovet av att tillsammans med andra göra kunskap av informationen större än någonsin.

I den här publikationen kan du läsa om hur man bygger en företagskultur som främjar lärande mellan kollegor. Dessutom skriver bland annat Caroline McCarthy om hur hon som trendspanare håller koll på trender och Petra Berggren om hur Facebook kan bli genombrottet som internkommunikationen så väl behöver.

Innehåll:
Organisation, lärande och nya medier - Lars Meding och Bosse Müller
Verktyg för en lärande organisation - Lennart Helmbold
Från ett måste till egna drivkrafter - Lennart Helmbold
10 tips för bättre internkommunikation - Jens Almgren
Internkommunikation på Facebook - Petra Berggren
Delad kunskap med wikis - Linda Kiby
Monitoring and validating trends - Caroline McCarthy
Att skapa mjukvaran tillsammans med användare och kunder - Roger Risdal
Att göra det osynliga synligt - Lars Meding
IKEAs lärfilosofi - Lars Meding och Bosse Müller

Beställ