BoostHbg: Inspiration från andra sidan Atlanten

18 juni, 2015 - 13:00 - 17:00

Under våren har regissören Caroline Ingvarsson, Viritual Reality-utvecklaren Johan Källberg och BoostHbgs Annika Gustafson alla besökt USA, i olika spännande sammanhang. Innan Midsommar och semestrar samlar vi dem för att de ska dela med sig av sina upplevelser och spaningar. Denna gång ses vi på FilmCentrum Syd i Malmö den 18 juni.

BoostHbg finns på plats redan klockan 13 för alla som vill prova att ta del av ett verk i Virtual Reality-plattformen Oculus Rift. Klockan 15 kör vi igång med samtalet och självklart hinner vi också med att fika tillsammans! Kanske sitter sen en Midsommaröl i kvarteret fint som avslutning.

Caroline Ingvarsson fick SWEA Los Angeles stipendium vilket inneburit att hon under tre månader fått arbeta mitt i Hollywood, där hon både utvecklat sina egna projekt och tagit del av filmindustrin i Los Angeles. Hör henne berätta om allt från dokumentären om kvinnorna som skriver till män i amerikanska fängelser, till roliga möten med kändisar som svenska Bondbruden Maud Adams.

I mars fick Johan Källberg vårt resebidrag för att ta sig till Game Developers Confrence i San Fransisco och på plats uppleva det senaste inom Virtual Reality. Johan kommer att berätta om trender, framtidsspaningar och intryck från detta mecka för spelutvecklingsbranschen.

BoostHbg:s Annika Gustafson deltog på Tribeca Film Festival som inbjuden expert och passade även på att besöka Tribeca Film Institute Interactive och Game for Change Festival där hon tog del den explosionsartade utveckligen av Virtual Reality. Plattformen Oculus Rift köptes ifjol upp av Facebook för 2 biljoner dollar (!) och nu har den nya berättarformatet börjat användas flitigt inom, film-, spel- och läkemedelindustrin, samt inom social change-sektorn. Men vems historier berättas?

-Just nu är det en överdominans av det som klichéartat kallas “vita tek-nördar” som driver utvecklingen. Det saknas mångfald både vad gäller kön, etnicitet, bakgund och berättelser, kommenterar Annika Gustafson.

Det som utvecklas inom Virtual Reality idag kommer att påverka oss som människor under lång tid framöver. Annika kommer att dela med sig av sin syn på hur vi tillsammans kan arbeta för att utvecklingen av Virtual Reality inte ska få samma problem som filmen haft, och varför vi så fort som möjligt behöver kreatörer med olika bakgrund, kön och sexuell läggning som tar plats i detta spännande fält.

På BoostHbg utvecklas idag flera projekt inom Virtual Reality och vi söker fler starka kreatörer och producenter som vill vara med och utveckla denna helt nya berättarform. Vårt Hackathon på Nordisk Panorama är ett perfekt tillfälle att bekanta sig berättarformen, och med andra som vill utvecklas och experimentera tillsammans. Deadline för ansökan är den 1 augusti.

Senare i höst sker också en ny utlysning av Fonden som finansierar projekt och kreatörer med starkt innovativt berättande på flera plattformar.

Så här lät det när några i publiken på Pixel filmfestival upplevde Virtual Reality genom plattformen Oculus Rift:

“Det var som att kliva in i Matrix! Helt fantastiskt” Alla andra spel kommer bli sååå avundsjuka”
Liam

“Väldigt overkligt på ett verkligt sätt. En så gripande historia att man glömde var man egentligen var. Det var väldigt intressant och när det var slut var det en märklig känsla att vara tillbaka i “denna” verkligheten. Fantastiskt!”
Maya

Datum: 18 juni
Tid: 13-17
Plats: FilmCentrum Syd, Malmö
Läs mer här: http://www.boosthbg.se/1118-inspiration-fran-andra-sidan-atlanten.html