MIXED REALITY SCANDINAVIA Fiktionsturism
MIXED REALITY SCANDINAVIA
Fiktionsturism – spännande för många!
Inspiration för dig som jobbar med destinationsutveckling, event, fritid, kommunikation, kultur, turism och Malmös varumärke.
Många som besöker en plats gör det efter att ha sett den i en film, eller ett TV-program. För att bygga en stads varumärke är det klokt att dra nytta av de möjligheter som t ex en framgångsrik TV-serie, återkommande utställningar, kultur-, festival- eller ett sportevent etc erbjuder. Det är möjligt att medvetet bygga stadens varumärke utifrån det.
Svenska orter som medvetet satsar på detta är t ex Ystad med sin Wallander turism och Fjällbacka där Camilla Läckbergs framgångsrika historier utspelar sig. Begreppet fiktionsturism kan även handla om event både återkommande – som t ex filmfestivaler – där är Göteborg filmfestival ett bra exempel - eller enstaka som delfinal i Melodifestivalen.
Den ytterst framgångsrika TV-serien BRON har sålts till 170 länder och det finns ett stort internationellt intresse för att besöka Malmö/Köpenhamn där serien utspelar sig. Mixed Reality Scandinavia ger dig chansen att lära dig mer om fiktionsturism i ett internationellt perspektiv, kopplat till media, film, TV, litteratur, event etc - bl a med input från hur Game of Thrones använts på Irland. Dessutom ingår en fantastisk galapremiär av de två första avsnitten av BRON säsong 3.
Konferensen arrangeras på Malmö Live 14-15 september i samarbete mellan Malmö Stad, Ystad kommun, Film i Skåne Öresund Film Commission m.fl.